ایران دیروز

ایران دیروز

ایران دیروز

ایران دیروز

کاهش رشد جمعیت ایران

بر اساس نتایج آخرین سرشماری، جمعیت ایران به ۷۵ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۶۶۹ نفر رسیده است. این آمار حاکی از کاهش رشد جمعیت ایران است. همچنین یک کارشناس از کاهش سریع میزان باروری در ایران خبر داده است.

عادل آذر رییس مرکز آمار ایران در "جلسه هیات دولت" نتایج سرشماری سال ۹۰ در ایران را اعلام کرده است. طبق آخرین آمار سرشماری، جمعیت ایران به ۷۵ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۶۶۹ نفر رسیده که این تعداد. تعداد خانوارها نیز ۲۱ میلیون و ۱۸۵ هزار اعلام شده است.

طبق این سرشماری، در حالی که جمعیت ایران به سمت میانسالی پیش می‌رود، ‌رشد جمعیت با کاهشی زیاد از ۶۲ / ۱ درصد به ۲۹ / ۱ درصد رسیده است.

روزنامه اعتماد در شماره روز پنج‌شنبه ۲۹ تیر در همین زمینه گزارش داده که جمعیت ایران در سال ۲۰۳۰ به ۹۰ میلیون نفر می‌‌رسد که از این تعداد بیش از ۴۵ میلیون نفر مرد و بیش از ۴۴ میلیون نفر زن خواهند بود.

در ادامه این گزارش آمده که در سال ۲۰۳۰ جمعیت ۴۰ سال به بالای ایران از افزایش زیاد ۱۰۸ درصدی برخوردار خواهد بود، طوری که حدود ۲۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر یعنی یک‌نفر از هر سه‌نفر در این رده سنی قرار خواهند داشت.

در ادامه گزارش این روزنامه آمده است جمعیت ایران به سرعت در حال افزایش سن هستند، به طوری که میانگین سن جمعیت ایران که در سال ۲۰۱۰ برابر با ۷ / ۲۶ سال بود در سال ۲۰۳۰ به ۵ / ۳۷ سال خواهد رسید، این در حالی است که میانگین سنی ایرانیان تا سال ۱۹۹۷ کمتر از ۲۰ سال بود.

پایین‌ترین نرخ رشد جمعیت در تهران و گیلان

پیش از این مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت گفته بود پایین‌ترین نرخ رشد جمعیت در کشور مربوط به استان‌های تهران و گیلان است.

وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران اضافه کرده بود: «اگر با همین آهنگ پیش برویم، نرخ رشد جمعیت در آینده‌ای نزدیک منفی می‌شود.»

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران اصرار بر کافی بودن دوبچه در خانواده‌های ایرانی را به معنای آن دانست که «۴۰ سال دیگر نامی از ایران وجود نداشته باشد».

احمدی‌‌نژاد در گذشته از قابلیت کشور برای داشتن ۱۵۰ میلیون نفر جمعیت سخن رانده است. او در گفتگویی تلویزیونی اعلام کرده که شعار دوبچه کافی است را قبول ندارد و آن را سیاست غربی‌ها می‌داند.

آیت‌الله خامنه‌ای نیز مرداد ۱۳۹۰، جمعیت هفتاد و پنج میلیونی ایران را ناکافی دانسته و گفته بود: «هر اقدام و تدبیرى که میخواهد براى متوقف کردن رشد جمعیت انجام بگیرد، بعد از صد و پنجاه میلیون انجام بگیرد.»

با وجود تمایل مقامات جمهوری اسلامی ایران برای رشد سریع جمعیت، اما به گزارش اخیر روزنامه اعتماد محمدجواد محمودی "رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه" از کاهش سریع میزان باروری در ایران خبر داده است.

به گفته محمدجواد محمودی افزایش میزان باسوادی زنان، توسعه‌شهرنشینی، گرایش زنان به تحصیلات و آموزش عالی و افزایش سن ازدواج ازجمله دلایل کاهش سریع میزان زادوولد در ایران است.

منبع: دویچوله فارسی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد