ایران دیروز

ایران دیروز

ایران دیروز

ایران دیروز

فروپاشی جهانشاهی ساسانیان (بخش پایانی)

نبرد قادسیه

دکتر مسعود امیرخلیلی (نویسنده مهمان در انجمن پژوهشی ایرانشهر)- این ادعای اسلام‌شناسانِ سنتی که در شبه‌جزیره عربستان قبایل متعددی زندگی می‌کردند که پس از پذیرفتن اسلام با یکدیگر متحد شدند و با هزاران جنگجو به کشور‌های مجاور حمله کردند درست نیست و حقیقت تاریخی را بیان نمی‌کند. بیش‌تر سرزمین عربستان (به‌جز قسمت جنوبی آن) پرجمیعت نبود و همین ساکنان کم این مناطق در هر دوره تاریخی نیز در نهایت فقر زندگی می‌کردند:

The Muslim traditions depict the Arabian Peninsula as filled with roaming nomadic tribes who, after conversion to Islam, supplied thousands of warrios for the conquest of al-Šām, Iraq, and Egypt. This view dose not beare close scrutiny. Most of the peninsula (excluding of course its southern coastal region ) is a parched desert which, judging from the material remains so far discovered, was never densely inhabited and whose population was not only sparse but extremely poor by any standard at any historical time (12)

ادامه مطلب ...

نوعثمانی‌گری دولت ترکیه و غفلت تاریخی ما

مسعود لقمان (سردبیر انجمن پژوهشی ایرانشهر)- سریال تاریخی «سده باشکوه» که در ایران با نام «حریم سلطان» شناخته می‌شود، همانگونه که از نامش برمی‌آید تلاش دارد تا روایتی ساختگی، اما پرشکوه از زندگی «سلطان سلیمان اول یا قانونی» به نمایش درآورد و با به تصویرکشیدن توطئه‌ها و دسیسه‌هایی که در حرمسرا و دربار این سلطان عثمانی رخ می‌دهد، مخاطب را تا پایان سریال همراه خود کند و از خلال آن، زیرکانه به تبلیغ سیاسی-مسلکی دست زند.

تاریخ به روشنی گواهی می‌دهد که سلطان سلیمان عثمانی در کنار متجاوزان دیگر به این سرزمین، چون اسکندر، چنگیز، تیمور و … دستش به خون ایرانیان بسیاری آغشته است. سپاه او، علی‌رغم بی‌میلی شاه تهماسب صفوی به جنگ، سه بار بین سال‌های ۱۵۳۳ تا ۱۵۵۳ میلادی به ایران یورش آورد و ایرانیان بسیاری را در قفقاز، تبریز، اورمیه و بغداد  قتل عام کرد و در پی این کشتارها، وی خویش را رهبر جهان اسلام و جانشین خلفای عباسی خواند و در این راستا دولت کنونی ترکیه با در پیش گرفتن سیاست نوعثمانی‌گرایی بر آن است تا بسان سلطان سیلمان اول، مدعی رهبری جهان اسلام باشد و ساخت چنین سریال‌هایی نیز پیرو همین سیاست دولت کنونی ترکیه است.

ادامه مطلب ...

امیرعلی اکبری نیز قصد پذیرفتن تابعیت جمهوری آذربایجان را دارد


ورزش

قهرمان ایرانی کشتی فرنگی جهان: مجبورم تغییر تابعیت بدهم

پس از پیوستن سامان طهماسبی، دارنده دو مدال برنز جهان، و مسعود هاشم‌زاده، قهرمان جوانان جهان، به تیم ملی کشتی جمهوری آذربایجان، امیر علی اکبری، دیگر فرنگی‌کار ایرانی، نیز از تصمیم خود برای تغییر تابعیت خبر داد.

امیر علی اکبری که در رقابت‌های کشتی فرنگی جهان در سال ۲۰۱۰در مسکو روی سکوی قهرمانی وزن ۹۶کیلوگرم ایستاد، در المپیک لندن به خاطر محرومیت دو ساله ناشی از دوپینگ حضور نداشت. این محرومیت اما قبل از رقابت‌های جهانی ۲۰۱۳بوداپست به اتمام خواهد رسید.

این کشتی‌گیر که حالا به دسته فوق سنگین صعود کرده، با اشاره به مشکلات مالی، به خبرگزاری "مهر" گفته که در طول مدت محرومیت به هر کجا مراجعه کرده، دست خالی بازگشته است: «از وزارت ورزش و فدراسیون کشتی گرفته تا سازمان‌های دیگر؛ اما پیگیری‌ها به نتیجه نرسید. در این دو سال حتی یک ریال از جایی کمک نگرفتم و هر چه هزینه کردم‌‌ همان پس انداز ناچیزی بود که مثلا به عنوان جایزه به من داده بودند».

ادامه مطلب ...

دانلود نسخه تایپ شده و با کیفیت کتاب دو قرن سکوت

نام کتاب :  نسخه تایپ شده و با کیفیت کتاب دو قرن سکوت


نویسنده :  دکتر عبدالحسین زرین کوب


ناشر :  پارس بوک


زبان کتاب :  پارسی


تعداد صفحه :  ۳۲۱


قالب کتاب : PDF


حجم فایل :  ۱,۱۱۰  کیلوبایت


توضیحات :  دو قرن سکوت کتابی درباره سرگذشت ایران در دو سدهٔ نخست پس از سلطهٔ اعراب است. نام کتاب به خفقان و سکوت حاکم بر ایران در آن دو قرن اشاره دارد.«دو قرن سکوت»، تاریخ حوادث سیاسی و اجتماعی ایران است در دو قرن آغازین اسلام. آنچه در آن دو قرنی که از سقوط دولت ساسانی تا روی کار آمدن دودمان طاهریان (نخستین دودمان ایرانی پس از اسلام) بر ایران گذشت. تاریخ این دو قرن ایران را، پیش از این نویسندگان و تاریخ‌نویسان به اجمال و اختصار بیان کردند و فقط به ذکر این مطلب اکتفا کردند که در تمام مدت این دو قرن، ایران در زیر سلطه تازیان بود و چنان تحت استیلای اعراب قرار داشت که مردم ایران حتی خط و زبان خود را فراموش کردند. در صورتیکه که این دو قرن روزگار انقلاب‌ها و کشمکش‌های مهم بوده‌است. قیام‌های بزرگ در طی آن پدید آمده‌است و حوادث مهم و شگرف بی‌نظیری مانند جریانات ابومسلم و مقنع و بابک و مازیار و افشین در این روزگار به صحنه حوادث تاریخ ایران پای نهاده‌است. عقاید و افکار تازه مانند آیین شیعه و زیدیه و نهضت‌های مهم مانند نهضت شعوبیه و سیاه جامگان و سپید جامگان و سرخ جامگان در این روزگاران روی نموده‌است. «دو قرن سکوت» نخست به صورت پاورقی در نشریه «مهرگان» ارگان «جامعه لیسانسیه‌های دانشسرای عالی» چاپ شد. سپس در سال۱۳۳۰ برای نخستین بار به صورت کتاب توسط همان نهاد منتشر شد. پس از نخستین انتشار در زمان پهلوی دوم، به سرعت چاپ اول «دو قرن سکوت» نایاب می‌شود. دکتر زرین‌کوب به تجدید چاپ رضایت نمی‌دهد تا در فرصت مناسب به تجدید نظر دربارهٔ کتاب بپردازد. زرین‌کوب جوان، پنج سال وقت و انرژی صرف می‌کند و منابع متعدد را از دیده می‌گذارند تا در اردیبهشت ۱۳۳۶ متن گسترش یافته و تجدید نظر شده اثر از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر می‌شود. او در مقدمهٔ ویرایش دوم، برخی از انتقادات ویرایش اول کتاب را ناشی از جوانی و تعصب خود در آن هنگام می‌داند.


از فروردین ۱۳۳۶ متن «دو قرن سکوت» از چاپ دوم به بعد تغییر نکرد و چاپ‌های بعدی بر پایهٔ همین متن انجام شده‌است. «دو قرن سکوت» پس از انقلاب بطور رسمی توسط انتشارات جاویدان منتشر شد که یک هفته بعد از انتشار جمع‌آوری شد. سرانجام پس از گذشت بیست سال از پیروزی انقلاب، کتاب «دو قرن سکوت» مجوز چاپ گرفت و انتشارات سخن، چاپ نهم آن را منتشر کرد. در ابتدای این کتاب نقد مطهری بر این کتاب که بخشی از کتاب «خدمات متقابل ایران و اسلام» بوده‌است عیناً آورده می‌شود که به تحلیل‌های زرین کوب (برای قابل چاپ شدن کتاب و اخذ مجوز وزارت ارشاد) پاسخ داده شده‌ است.


دو قرن سکوت


سرچشمه: پارس بوک

بهای زمین در تهران 3 برابر برلین


اقتصاد ایران

نرخ زمین در تهران، حدود ۳ برابر برلین

به‌‌گزارش مرکز آمار ایران تابستان امسال میانگین نرخ زمین در تهران نسبت به سال قبل ۶ / ۳۳ درصد افزایش یافت و به ۲ میلیون و ۶۲۹ هزار تومان در هر متر مربع رسید. این نزدیک به ۳ ‌برابر نرخ زمین در پایتخت آلمان است.

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان‌می‌دهد که به‌رغم رکود شدید اقتصادی، تابستان امسال میانگین نرخ زمین‌های مسکونی تهران در مقایسه با بهار امسال ۱ / ۱۷ درصد و نسبت به تابستان سال پیش ۶ / ۳۳ درصد افزایش یافته است.

آمارها حکایت از آن دارند که میانگین نرخ هرمتر زمین مسکونی در شهر تهران به ۲ میلیون و ۶۲۹ هزار تومان رسیده ، اما در منطقه ۳ تهران حدود ۴ میلیون تومان است. تهران دارای ۲۲ منطقه است. کمترین ارزش میانگین را زمین‌های منطقه ۲۰ تهران دارد. اما در این منطقه نیز میانگین نرخ هر متر مربع زمین مسکونی تابستان امسال به بیش از یک میلیون تومان رسید

ادامه مطلب ...

بنیانگذار نمایشنامه نویسی ایران هم ربوده شد

مسعود لقمان (سردبیر انجمن پژوهشی ایرانشهر)- برای گرامی‌داشت دویستمین سالروز تولد «میرزا فتحعلی آخوندزاده» تندیس یادبود او از سوی جمهوری آذربایجان و روسیه در مسکو برافراشته شد. این خبر را «راشا اینفوسنتر» گزارش داده است. آری! پس از ربودن نظامی، خاقانی و سایر نامداران تمدن ایرانی از سوی کشور ۲۱ ساله جمهوری آذربایجان (اران) در غفلت تاریخی ایرانیان امروزی، این‌بار قرعه به نام میرزا فتحعلی آخوندزاده –پدر ناسیونالیسم نوین ایرانی، از پیشگامان جنبش مشروطیت، بنیادگذار اندیشه انتقادی، نقد ادبی و نمایشنامه‌نویسی ایران- افتاد تا بار دیگر مردمانی جداشده از ایران‌زمین به سودای ساخت هویتی متمایز از نیاکانشان، آستین بالا زنند و با جعل و تحریف، روشنفکری را که در آثارش جز به ایرانیان و آینده ایران نمی‌اندیشد، به نام نداشته خویش سکه زنند تا از این میان هویتی برسازند و فخری بر عالم بفروشند.

ادامه مطلب ...

زندگی نامه ستار خان قره داغی (روستای بیشک یا سردار امرو

ستارخان , سردار ملی

ستار خان از سرداران جنبش مشروطه خواهی ایران، و ملقب به سردار ملی است. در مقاومت تبریز وی جانفشانی‌های بسیاری کرد.


1127675196237785576233169124453535145.jpg

ادامه مطلب ...

فروپاشی جهانشاهی ساسانیان(1)

تاریخ، یک افسانه محرز است. (ناپلئون بناپارت)

دکتر مسعود امیرخلیلی (نویسنده مهمان در انجمن پژوهشی ایرانشهر)- اکثر اسلام‌شناسان غربی و پژوهش‌گران ایرانی بر این باورند که اعراب مسلمان در نیمه نخست قرن هفتم میلادی پس از شکست‌دادن ارتش یزدگرد سوم در جنگ‌های به ‌اصطلاح قادسیه و نهاوند سلسله ساسانیان را سرنگون کردند و ایران را به تصرف خود درآوردند. منبع خبری این محققان، به استثنای سبئوس (Sebeos)، تاریخ‌نویس ارمنی از قرن هفتم، طبری و نویسندگان عرب هستند که حدود دو قرن بعد از مرگ یزدگرد سوم (۶۵۲) از جنگ‌های قادسیه و نهاوند خبر داده‌اند. به‌ خصوص پژوهشگران معاصر ایرانی برای بازسازی وقایع قرن هفتم خبر‌های طبری را یا لغت به لغت بازگو یا در نهایت اخبار این تاریخ‌نویس را تفسیر می‌کنند و به خواننده ارائه می‌دهند. در واقع این تاریح‌شناسان بیش‌تر واسطه‌گر تاریخ طبری به خواننده هستند تا اینکه خود به طور علمی ‌به کند و کاو گذشته بپردازند:

if the historian permits his authorities to stand uncriticized, he abdicates his role as critical historian. He is no longer a seeker of knowledge but a mediator of past belief; not a thinker but a transmitter of tradition. (1)

ادامه مطلب ...