ایران دیروز

ایران دیروز

ایران دیروز

ایران دیروز

آخرین سیاهه(فهرست) درآمد سرانه سالیانه کشورهای جهان

نگاهی به آمار بانک جهانی از درآمد سرانه سالیانه در کشورهای جهان نشان می دهد، ایران از میان 173 کشور مورد اشاره در این رتبه بندی، در رده 96 قرار دارد.
این آمار از تقسیم درآمد ملی هر کشور به جمعیت آن کشور به دست می آید. شاخص GNI ذکر شده در این رتبه بندی بر اساس نرخ ثابت اسمی است، اگرچه بر اساس سایر شاخص های بانک جهانی در مورد درآمد سرانه همانند قدرت خرید و ... نیز رتبه ایران تغییر چندانی نمی کند و دامنه تغییرات آن چندان محسوس نیست. 
براساس این شاخص، ایران با درآمد سالیانه سرانه 4520 دلار در این رتبه بندی در رده 96 قرار دارد. گفتنی است، این آمار مربوط به آخرین آمار ارائه شده در هر کشور میباشد. فهرست کامل کشورها براساس درآمد سرانه به شرح زیر است:

ادامه مطلب ...

تکاب: یادآور شکوه آتش مقدس ایران باستان

مسعود لقمان- «تکاب» شهری سردسیر با آب‌ و هوای معتدل کوهستانی است. این شهر دارای کوهستان‌هایی سر به فلک کشیده، آبشارهایی زیبا، باغ‌های میوه‌‌ی پربار، چمن‌زارهای فراخ، چشمه‌های آب‌گرم طبیعی و آثار تاریخی بی‌مانندی است. این شهر یکی از قطب‌های گردش‌گری ایران‌زمین است که دارای یک مجموعه‌ی ثبت جهانی و نزدیک به ۲۰۰ اثر ثبت ملی است.

ادامه مطلب ...

جایی برای زندگی…

نوید خواسته - بیابان به منطقه‌ای گفته می‌شود که دارای اقلیم خشک و فراخشک است. مناطقی که میانگین بارندگی سالیانه آن کم‌تر از ۰.۱ میلیمتر و درصد پوشش گیاهی چندساله‌ی آن کم‌تر از ۱۰ درصد باشد. بارش کم، پوشش گیاهی بسیار فقیر و پراکنده و خاک‌هایی با مواد آلی اندک و اغلب جوان و کم تحول‌یافته از ویژگی‌های بیابان به حساب می‌آیند.

ادامه مطلب ...

سدسازی، قاتق نان یا قاتل جان؟

نوید خواسته- ایران کشوری در حال توسعه با قابلیت‌های بسیار بالا و پتانسیل‌های بالقوه‌ی فراوانی است که با تکیه بر دانش مهندسان و کارشناسان فرهیخته‌ی خود، سعی در افزایش ضریب خودکفایی دارد.

بی‌شک سدسازی یکی از محورهای توسعه و رشد کشور به حساب می‌آید. اما چالشی که با آن روبرو هستیم، نه خود فعل سدسازی، بلکه شیوه‌ی عمل‌گرایی و روش استفاده از ظرفیت‌هاست. ظرفیت‌های بالقوه‌ای که با کارشناسی و ارزیابی درست زیست‌محیطی می‌توانند عامل رشد و توسعه‌ی چشم‌گیر کشور باشند که شوربختانه با روال اجرایی موجود، سدسازی در کشورمان به‌جای قاتق نان بودن، قاتل جان شده‌است!

ادامه مطلب ...

وزیر بهداشت: بیکاری و انتخابات عامل بیماری های روانی است


جامعه / حقوق

وزیر بهداشت: بیکاری و انتخابات عامل بیماری‌های روانی است

وزیر بهداشت ایران می‌گوید که فقر، بیماری و انتخابات علت نیمی از بیماری‌های روانی است. به باور کارشناسان عدم امید به آینده و سیاست‌های حاکمان ایران، مشکلات روانی را در این کشور افزایش داده است.

مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی گفته است که تنها ۲۵ درصد از علل بیماری‌های روانی‌، دلایل ژنتیکی است و بیش از نیمی از این بیماری‌ها در ایران از عوامل اجتماعی همچون فقر، تبعیض و سکونت جغرافیایی ناشی می‌شوند.

ادامه مطلب ...

وزیر بهداشت: ایران از نظر شاخص عدالت دومین کشور ضعیف است

مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت ایران، اعلام کرد دلایل بیش از ۷۰ درصد بیماری‌ها در ایران عوامل اجتماعی هستند. او فقر، تبعیض، محل سکونت را از جمله عوامل اجتماعی برشمرد. به گزارش خبرگزاری ایلنا خانم وحید دستجردی در ادامه گفت عوامل ژنتیکی تنها ۲۵ درصد بیماری‌ها را تشکیل می‌دهند. وزیر بهداشت ایران در باره هزینه‌های درمانی در ایران نیز گفت: «متاسفانه بیماران ما بیش از ۵۵درصد هزینه‌های درمانی را پرداخت می‌کنند و از نظر شاخص عدالت بعد از پاکستان دومین کشور ضعیف در این حوزه هستیم».

گفتاری درباره‌ بلوچ و بلوچستان آریایی

استاد فریدون جنیدی- آریاییان باستان، آنان ‌که پیش از یورش بابلِ باستان (= اژی‌دهاک، ضحاک) می‌زیستند، همه از یک نژاد بودند و نژاده… و هیچ نشان، از تیره‌های گوناگون در میان آنان، در دست نیست.

پس از پیروزی فریدون بر ضحاک (۶۰۰۰ سال پیش) با گرم شدن هوا و کم شدنِ نم در ایران، دو تیره از آریاییان در جست‌وجوی آبشخور و کشت‌زار به ‌سوی اروپای امروزین و آسیای میانه رهسپار شدند.

گروه نخست در «اوستا»، کهن‌ترین نامه‌ی آریاییان جهان، «سَئیریمَ» (Sairima) نامیده شدند که در زبان پهلوی «سَرم» و در زبان فارسی «سلم» خوانده می‌شوند، و اینان همان تیره‌ «سرمتیان»اند که در پژوهش‌های اروپاییان نیز از آنان یاد می‌شود.

گروه دویم که به آسیای میانی رفتند، «تور» (Tuirya) نام گرفتند که نام «توران» را بر کشور خویش نهادند.

ادامه مطلب ...

خط ما، دبیره‌ی پارسی یا الفبای عربی

دکتر آیدین پورمسلمی- بسیاری خط و الفبای زبان پارسی را عربی می‌دانند و معتقدند پس از سقوط شاهنشاهی ساسانی و چیرگی اعراب بر ایران این خط از اعراب و رسم‌الخط قرآن از سوی ایرانیان به عاریت گرفته و جایگزین الفبا و خط پهلوی شده است. این باور تا آن حد رسمی و رواج یافته است که نه‌تنها بسیاری از ما ایرانیان نیز آن را پذیرفته و الفبا و خط مکتوب خود را عربی می‌دانیم بلکه این نظریه در بسیاری تارنماهای مرجع و حتی دانش‌نامه مجازی ویکی‌پدیا به همین صورت ثبت شده و کافی است شکل‌گیری خط عربی و خط فارسی را در این دانش‌نامه و یا دانش‌نامه‌های مشابه مورد مطالعه قرار دهیم تا بازتکرار این ادعا که خط پارسی ریشه‌ای عربی دارد را به‌وضوح ببینیم. ادامه مطلب ...

پان ترکان و دشمنی با زبان پارسی

شهربرازاز آنجا که زبان پارسی یکی از عامل‌های پیونددهنده‌ی ایرانیان در طول تاریخ – به ویژه پس از اسلام – بوده است، تجزیه‌طلبان و دشمنان ایران به تازگی برای رسیدن به هدف‌های شوم خود نوک حمله را به سوی زبان پارسی گرفته‌اند و در این راستا ادعاهای بی‌پایه و مسخره‌ای می‌کنند که به چند مورد آنها می‌پردازم.

ادامه مطلب ...

پهلوانان تلف می­شوند

عباس سلیمی آنگیل (نویسنده مهمان در انجمن پژوهشی ایرانشهر)- زبان فارسی میراثی فرهنگی است. آن هم نه فقط میراث فرهنگی ایرانیان و کشورهای پارسی زبان، بلکه از آن تمامی گروه‌ها و اقوام همسایه‌ی ایران است که در گسترش و نگاهداشتش نقش داشته‌اند. کاستی و نابودی زبان فارسی لطمه به دستاوردهای فرهنگی نوع بشر است. یک بار جهانی را تصور کنید که در آن انسان از اندوه خیام، تراژدی‌های فردوسی، دست افشانی‌های مولانا، رندانگی‌های حافظ، حسرت فروغ و بغض شاملو بی‌سهم و نصیب باشد! انصافا زیان بزرگی است. همان گونه که با مرگ زبان‌هایی چون لاتین و سانسکریت، نوع بشر لذت کلامی بی‌مانندی را از دست داد.

ادامه مطلب ...

هزینه های زندگی مردم طی دولت نهم و دهم چقدر زیاد شد؟

هزینه زندگی از سالی 6 میلیون به 14 میلیون تومان رسید مصرف برنج از 175 کیلوگرم در سال 84 به 159 کیلوگرم در سال 89 رسیده، مصرف گوشت قرمز از 59 کیلوگرم به 49 کیلوگرم کاهش داشته ، مصرف گوشت ماهی از 20 کیلو به 16 کیلو کاهش داشته است

ادامه مطلب ...

میزان تسلط به زبان انگلیسی در جهان

سوئد با بیش از ۷۰ درصد جمعیتی که به انگلیسی مسلط هستند، در گزارش سال ۲۰۱۲ "میزان تسلط به انگلیسی" رتبه‌اول را دارد . در خاورمیانه ایران وضعی بهتر از دیگران دارد. میزان تسلط مردان خاورمیانه به انگلیسی از همه‌کمتر است ادامه مطلب ...

تبریز ، خاستگاه ناسیونالیسم ایرانی

تبریز در قرن نوزدهم و به دلیل شرایط جغرافیایی ویژه ، به کانون تجددخواهی و به تبع آن ناسیوالیسم ایرانی تبدیل شد.امواج تجدد که از عثمانی به سوی ایران روانه می شد ، ابتدا به تبریز می رسد و سپس یه سرتاسر ایران زمین گسترش می یافت.بنابراین می توان مدعی شد که تبریز در دوران قاجار دروازه ی تمدن نوین مغرب زمین به ایران بود.علاوه بر این باید به نکته ای اشاره کرد : از دوران فتحعلی شاه ، دربار ایران به دوبخش تقسیم شد.دربار اصلی که در تهران بود و دربار دوم  در تبریز که به داراسلطنه مشهور می بود.شکست ایران در دو جنگ با روسیه و از دست رفتن سرزمین های قفقازی ، تاثیر شدیدی بر روحیه ی توده ها و نخبگان ایرانی گذاشت. بی گمان به دلیل نزدیگی مکانی جنگ ها به تبریز ، تاثیر روانی و مادی این جنگ ها بر مردم و نخبگان تبریز بیش از سایر نقاط ایران بود.

ادامه مطلب ...

مقاله پروفسور حسابی درمقایسه توانایی واژه سازی زبان پارسی و عربی

اگر چه بسیاری پروفسور حسابی را فیزیکدان می دانند اما جالب است که ایشان علاوه بر تحصیل در رشته فیزیک ،در رشته زبان و ادبیات فارسی هم تحصیل کرده بودند و به نوعی صاحب نظر بودند.مقاله ایشان تحت عنوان «توانایی زبان فارسی در معادل سازی» که در آن به مقایسه توان واژه سازی در زبان فارسی و عربی می پردازد و نتیجه می گیرد که در بهترین حالت توانایی واژه سازی زبان عربی ، 1750000(یک میلیون و هفتصد و پنجاه هزار) است، این در حالی است که حداقل توانایی زبان فارسی برای واژه سازی 226275000(دویست و بیست و شش میلیون و دویست و هفتاد و پنج هزار واژه) است. ادامه مطلب ...