ایران دیروز

ایران دیروز

ایران دیروز

ایران دیروز

فهرست کشورها بر پایه تراکم جمعیت

فهرست کشورها بر پایه تراکم جمعیت مقاله‌ای است که به معرفی کشورها از دیدگاه تراکم جمعیت می‌پردازد. در این فهرست، تراکم جمعیت در کشورها و سرزمین‌های مستقل برپایه تراکم جمعیت در هر کیلومتر مربع در استاندارد ایزو ۳۱۶۶-۱ رده‌بندی شده‌اند.

ادامه مطلب ...

فهرست کشورها بر پایه جمعیت شهری

این یک لیست از جمعیت شهری کشورها است.

ادامه مطلب ...

فهرست کشورها بر پایه رشد طبیعی جمعیت

این فهرست کشورها بر پایه نرخ رشد طبیعی جمعیت است. در این فهرست رشد طبیعی جمعیت، میزان مرگ‌ومیر، و در هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت لحاظ و تعریف شده است. آمار بر اساس کتاب حقایق جهان در سال ۲۰۱۰ منتشر شده است.

ادامه مطلب ...

آیزاک نیوتن

سِر آیزاک (یا اسحاقنیوتن (به انگلیسیSir Isaac Newton) ‏(۴ ژانویه ۱۶۴۳ – ۳۱ مارس ۱۷۲۷فیزیک‌دان، ریاضی‌دان، ستاره شناس،فیلسوف و شهروند انگلستان بوده‌است. وی در سال ۱۶۸۷ میلادی شاهکار خود «اصول ریاضی فلسفه طبیعی» را به نگارش درآورد. در این کتاب او مفهوم گرانش عمومی را مطرح ساخت و با تشریح قوانین حرکت اجسام، علم مکانیک کلاسیک را پایه گذاشت. از دیگر کارهای مهم او بنیان‌گذاری حساب دیفرانسیل و انتگرال است.

ادامه مطلب ...

جیمز دوی واتسون

جیمز دوی واتسون (به انگلیسیJames Dewey Watson) زادهٔ ۶ آوریل ۱۹۲۸ میلادی در شیکاگو، زیست‌فیزیک‌دان و متخصّص علم ژنتیکآمریکایی است.

او به همراه فرانسیس کریک و موریس ویلکینز نقشی مهم در کشف ساختار مولکولی دی‌ان‌ای بازی کرد. ماده‌ای که اساس انتقال موروثی و اطلاعات ژنتیکی در موجودات زنده به نسل‌های بعدی به شمار می‌رود. واتسون جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی را در سال ۱۹۶۲ میلادی به همراه دو دانشمند دیگر دریافت کرد. او در سن ۱۵ سالگی وارد دانشگاه شیکاگو شد.

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ریچارد متیو استالمن

ریچارد متیو استالمن (به انگلیسیRichard Matthew Stallman) (متولد ۱۶ مارس ۱۹۵۳) معروف به آرام اس (به انگلیسیRMS)، یک آمریکاییطرفدار آزادی نرم‌افزار و برنامه‌نویس کامپیوتر است. در سپتامبر سال ۱۹۸۳، او پروژه گنو را برای ساخت یک سیستم‌عامل کاملا آزاد شبه-یونیکس آغاز کرد و مدیریت و معماری این پروژه را عهده‌دار شد. با آغار پروژه گنو، او نخستین قدم را در جنبش نرم‌افزار آزاد برداشت و در اکتبر سال ۱۹۸۵ بنیاد نرم‌افزارهای آزاد را تاسیس کرد. ادامه مطلب ...