ایران دیروز

ایران دیروز

ایران دیروز

ایران دیروز

معضل هاله گرد و غبار در مناطق غرب، جنوب و جنوب غربی کشور

 ماه‌هاست خبرهای مختلفی از هاله گرد و غبار در مناطق غربی، جنوب غربی و جنوبی کشور می‌شنویم. تعطیلی مدارس و ادارات، استفاده از ماسک‌های تنفس، لغو برخی پروازها و تعطیلی فرودگاه‌ها واکنش‌هایی است که برای کاهش اثرات مخرب این مشکل زیست محیطی صورت گرفته است. اگرچه حقوق عامه مردم در چنین وضعیتی نقض می‌شود و به نظر می‌رسد دادستان به عنوان مدعی‌العموم می‌تواند برای احقاق حقوق عامه طبق قانون اقداماتی صورت دهد اما از آنجا که هنوز مقصری برای این وضعیت شناخته نشده و به گفته کارشناسان، این مشکل ناشی از وزش باد از صحرای عربستان و بیابان‌های عراق است به نظر می‌رسد که این مقوله از نظر قضایی چندان قابل پیگیری نبوده و بیشتر نیازمند اقدامات قوه مجریه و دستگاه‌های زیر مجموعه آن است.

عباس برزگر، وکیل دادگستری در گفت‌وگو با  ایسنا درباره امکان طرح دعاوی حقوقی درباره گرد و غبار مناطق جنوبی کشور اظهار می‌کند: گرد و غبار بحثی نیست که نتیجه کار دولت خاص یا فرد خاصی باشد. این‌ها موارد طبیعی است که دولت‌ها وظیفه دارند از نظر حفظ محیط زیست جهانی ترتیباتی در مورد آن اتخاذ کنند از جمله اینکه در زمینه تثبیت شن‌های روان یا اموری که از گرد و خاک جلوگیری می‌کند یا آن را کمتر می‌کند، اقداماتی انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه باید به این موضوع به عنوان یک پدیده زیست محیطی نگاه کرد، می‌افزاید: محیط زیست جهانی ازجمله کشورهایی که در این زمینه منشا هستند و کشورهایی که دراین زمینه آسیب پذیرند باید اقداماتی جهانی برای کاهش یا جلوگیری از آثار و تبعات گرد و غبار در این مناطق صورت دهند.

این وکیل دادگستری می‌گوید:‌ کنوانسیون‌های زیست محیطی زیادی داریم که در تمام زمینه‌ها به مسایل حفظ محیط زیست جهانی اشاره دارند اما از همه مهمتر کشورهایی که دراین زمینه ذی مدخل اند و گرد وخاک از کشورشان بلند می‌شود و همچنین کشورهایی که آن را پذیرا هستند، باید دست به انجام اقداماتی در این زمینه بزنند.

وی خاطر نشان می‌کند: دعوای حقوقی در این زمینه نمی‌توان مطرح کرد مگر ثابت شود دولتی تعمدا کاری می‌کند که منجر به تخریب محیط زیست شود و گرد و خاک ایجاد می‌کند که در این شرایط از نظر بین‌المللی مسوول شناخته می‌شود ولی در این مورد ثابت نشده که کشوری تعمدا این کار را انجام می‌دهد.

به گزارش ایسنا، از جمله کنوانسیون‌هایی که در این زمینه وجود دارد کنوانسیون مقابله با بیابان زایی است. در این معاهده‌نامه بین‌المللی به موضوع تخریب سرزمین در مناطق خشک به عنوان یکی از مهمترین معضلات زیست محیطی جهان عمیقا پرداخته شده و راهبردها و راهکارهای مناسبی در خصوص تعدیل آثار زیانبار آن ارائه شده است. بنابراین کشورهای عضو این کنوانسیون باید تلاش‌های مشترکی برای کاهش اثرات زیانبار بیابان‌ها انجام دهند.

در همین زمینه، هیات ‌وزیران در جلسه‌ای در تاریخ ۲۱/۴/۱۳۸۸ بنا به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط‌ زیست و به‌ استناد اصل یکصدوسی‌وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «آیین‌نامه آمادگی و مقابله با آثار زیان‌بار پدیده گرد و غبار (ریزگرد) در کشور» را تصویب کرد.

در این آیین نامه برنامه‌های کوتاه مدت بلند مدت و میان مدت برای رفع مشکل گرد و غبار در مناطق جنوبی کشور پیش بینی شده است.

از جمله برنامه‌های کوتاه مدت این آیین نامه، ایجاد کارگروه تهیه طرح توسعه و تجهیز ایستگاه‌های پایش وضعیت‌جوی، سیستم‌های پیش‌ آگاهی و کنترل هوای منطقه ظرف سه ماه، در نظر گرفتن مسوولیت‌هایی برای وزارت‌خانه‌های جهاد کشاورزی، وزارت نفت، وزرات نیرو، استانداری‌های مناطق، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و برخی دیگر از دستگاه‌ها و سازمان‌ها از جمله این اقدامات است.

علی رغم تصویب این آیین نامه مشکل گرد و غبار همچنان در مناطق جنوبی کشور وجود داشته و دارد. همین امر سبب شد که ۱۸ تن از نمایندگان مجلس در تاریخ ۱۶ اسفند ۸۸ در زمینه اقدامات دولت در این حوزه از منوچهر متکی سوال کنند.

وی در پاسخ اظهار کرد: بخشی از این موضوع دارای منشا داخلی و از بیابان‌های استان‌های جنوبی و بعضا غربی کشور است و بخشی دیگر نیز دارای منشا خارجی است که با توجه به مسیر باد بسوی ایران می‌آید.

وی اضافه کرد: بخشی از مسئله که مربوط به منشا خارجی است بر اساس وظیفه‌ی وزارت خارجه مورد پیگیری است تا در ارتباط با کشورهای منطقه بتوان راهکاری دسته‌جمعی برای این مسئله پیدا کرد که در این راستا وزارت خارجه جلسات مشترکی با دعوت از دستگاه‌های ذیربط و جمعی از نمایندگان در وزارت امور خارجه به مدت چهار ماه و بصورت متناوب برگزار کرد و در این زمینه اقدامات مقدور توسط متخصصان بین‌المللی وزارت امور خارجه انجام شد که حاصل آن ورود به اقدامات دوجانبه و چندجانبه بود.

وزیر امورخارجه‌ی ایران، در همین زمینه به مذاکره با عراق و سوریه و سفر رییس سازمان حفاظت محیط زیست در دولت قبلی و فعلی به این دو کشور و مذاکره با آنها خبر داد و گفت: هم‌اکنون منتظر سفر متقابل مسوولان محیط زیست این دو کشور به تهران هستیم. ضمن این‌که نامه‌ای به کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس نیز نوشتیم و از آنها خواستیم اقدام جمعی به عمل آورند که این موضوع در دستور کار شورای همکاری خلیج فارس قرار گرفت و شورا آن را به عنوان یکی از موارد همکاری در دستور کار قرار داد.

متکی در همین زمینه از مکاتبه با سازمان‌های بین‌المللی متولی محیط زیست و نیز نامه‌نگاری وزیر بهداشت و رییس سازمان هواپیمایی با همتایان خود در این کشورها خبر داد و افزود: با توجه به جمع‌بندی‌های صورت گرفته به لحاظ مقررات بین‌المللی ماده‌ی قانونی وجود ندارد که بتوان بر اساس آن اقدام کرد، اما در چارچوب روابط دو جانبه و حسن همجواری این امکان فراهم است و ما توانستیم کار دسته‌جمعی در این خصوص را به تصویب برسانیم.

متکی گفت: به زودی جلسه‌ای توسط معاون اول رییس‌جمهور با حضور وزرای ذیربط و نمایندگان برگزار می‌شود تا این اقدامات را مورد بررسی قرار دهد.

اما با گذشت حدود یک سال از تصویب این آیین نامه، موضوع گرد وغبار در مناطق جنوبی کشورمان از منظر شهروندان و ساکنان آن نه تنها بهبودی نیافته که تشدید شده است. چنانکه ذکر شد انجام اقدامات حقوقی و قضایی در این زمینه چندان قابل توجه به نظر نمی‌رسد اما جا دارد دولت برای مقابله با این معضل زیست محیطی از طریق همکاری با کنوانسیون‌های بین‌المللی و تلاش برای اجرایی شدن هر چه بیشتر آیین نامه مصوب هیات دولت تلاش کند.


منبع

نظرات 1 + ارسال نظر
لکستان (هووز لک 2 سابق) شنبه 10 دی‌ماه سال 1390 ساعت 12:50 ب.ظ http://www.lakistan.epage.ir

سلام دوست عزیز.
ممنون از حضور گرمتون در وبلاگ هووز لک 2 به آدرس hoozlak2.blogfa.com

فعالیت هووز لک 2 پایان یافت اما هووز لک 2 افتخار دارد که وب سایت داینامیک خود را با نام "لکستان" با طرحی جدید،ویرایش اساسی در مطالب،قرار دادن موزیک و تصاویر بسیار زیاد لکی راه اندازی نموده است.امید است با حضور و حمایت خود امید بخش ما باشید.سرپرست گروه وب سایت لکستان(هووز لک 2 سابق)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد